מי הם חבורת הזבל?
חבורת הזבל" הוא השם העברי של "Garbage Pail Kids," סדרת קלפי אספנות שיצאה לראשונה בארצות הברית בשנת 1985 על ידי חברת Topps. הסדרה מציגה דמויות מצוירות של ילדים בעלי מראה גרוטסקי, אשר שמם הוא משחק מילים על תכונה או מצב גופני. הסדרה זכתה לפופולריות רבה ונודעה בשל ההומור השחור והגרפיקה המוגזמת שלה. בעקבות ההצלחה, יצאו גם סדרות טלוויזיה, קומיקס וסרטי קולנוע המבוססים על הדמויות. בשנת 1988 הגיע לארץ קלפים של חבורת הזבל לארץ ישראל
ואנחנו קיבלנו את
קוקסי נלי , עמית אבד , קר לו בטוסיק. ויפתח מנוח , הקלף שתמיד היה לי חרות במוח
וזה מספיק בשביל להיכנס להיסטוריה הישראלית
ועכשיו אנחנו נלמד על ההיסטוריה כמו שצריך
מפיו של דוקטור זבל.
-
חבורת הזבל האמרקאית
'חבורת הזבל', אשר ידועה בשמה המקורי באנגלית ,Garbage Pail Kids,, הייתה – והיא עדיין – סדרת קלפי מדבקות של חברת Topps Chewing Gum Inc שמוצאה מברוקלין, ניו יורק. חבורת הזבל היא נולדה כפרודיה פרועה שנועדה להגחיך את סדרת בובות הכרוב', "Cabbage Patch Kids" שהיו להיט בארה"ב בתחילת שנות השמונים. הדמויות של חבורת הזבל אומנם שמרו על הצורה המקורית של בובות הכרוב, אבל נוספו להן מאפיינים קומיים, גועליים או מקבריים ובהם: מגוון רחב של נוזלי גוף, ריחות, עיוותי גוף, פצעונים, מחלות, איברים קטועים, פציעות ומוות בנסיבות משעשעות. מר או גועלי ככל שהיה גורלן, כל הדמויות שמרו על ארשת פנים של שביעות רצון, עם חיוך מאוזן לאוזן. בחלקו התחתון של כל קלף נכתב שמה של הדמות בכעין חרוז או משחק מילים, ואלה השלימו את המידע החזותי שבאיור וחידדו את המסר. חשוב לציין לכל איור בסדרות האמריקאיות יש שני שמות, אשר יוצרים למעשה שתי דמויות שונות. לדוגמה, אבות אבותיו של 'רון מצא מטמון,' הם נורמן ודילן (EXPLORIN' NORMAN and DRILLIN’ DYLAN) נורמן ודילן הם תאומים זהים. חבורת הזבל האמריקאית יצאה לשוק בחודש יוני 1985 ומיד סחפה את אמריקה. הקלפים הגיעו באריזה של 5, ונמכרו יחד עם רצועת מסטיק ורודה. בין השנים 1985–1988 שיווקה חברת 'טופס' חמש עשרה סדרות מקוריות, כשמונים קלפים בכל סדרה ובסך הכל יותר מ־620 איורים. סדרה מספר שש עשרה תוכננה לצאת שנת 1989 אך לבסוף נגנזה. רק בשנת 2003, ולאחר הפסקה ארוכה, חברת Topps החזירה את חבורת הזבל לחיים עם סדרות חדשות ומגעילות. אז מי בעצם יצר את חבורת הזבל של שנות השמונים? יוצרי חבורת הזבל הם רבים ומוכשרים ויש להסתכל על כל קלף וקלף כפרי של שיתוף פעולה בין מאיירים, ארט דירקטורים, קופירייטרים וגרפיקאים. היוצרים העיקריים של הסדרות המקוריות של שנות ה-80 הם ארט שפיגלמן ומרק ניוגרדן, שערכו את הסדרה, ושעבדו יחד עם כותבים ומאיירים ובהם ג'ון פאונד, תום (תומס) באנק, מיי ג'יאון, דייוויד בורקה, ג'יימס ורהולה, ביל וריי וג'יימס בנט. חשוב לציין שזו רק רשימה חלקית ושהיו עוד רבים נוספים לקחו חלק ותרמו לתהליך היצירתי. להמשך קריאה (הפנייה לקובץ המאמר שלי) חבורת הזבל במבט בינלאומי ההצלחה המסחררת של חבורת הזבל לא עצרה בגבולות ארצות־הברית, וכבר בשנת 1987 החלו זכיינים ברחבי העולם לשווק גרסאות מקומיות. בחלק מהמדינות קלפי המדבקות נמכרו יחד עם אלבומי מדבקות, ואלה שינו לחלוטין את חוויית האיסוף והמשחק: הילד האמריקני היה עסוק באיסוף והחלפה של קלפים אך רק לעיתים רחוקות השתמש בהם כמדבקות, ואילו לילדים ברחבי העולם הייתה מטרה נוספת – למלא את המלבנים הריקים שבאלבומי המדבקות. מבין ההבדלים הבולטים שבין הסדרה האמריקאית לסדרות הבין־לאומיות, התוכן הטקסטואלי הוא החשוב והמהותי ביותר. במרבית המדינות קיבלה החבורה שם חדש ומקורי בשפה המקומית. לדוגמה הגרסאות שפיתחו הזכיינים בארגנטינה, באורוגוואי ובצ'ילה נקראו 'זבלונים' (Basuritas), בברזיל הם כונו 'כנופיית האשפה' (Gang Do Lixo), ובפרו וגם בספרד – 'כנופיית הזבל' (La Pandilla Basura). בצרפת היה שמם החדש 'כנופיית המטונפים' ( La Bande Des Crados), באיטליה ובדרום שוויץ נקראו 'כנופיית המגעילים' (Le Bande Degli Sgorbions), הקלפים בשפה הגרמנית שווקו באוסטריה, גרמניה ודנמרק בשם 'הילדים המשוגעים לגמרי' (Die Total Kaputten Kids), וביפן הם נקראו 'הילדים המזוויעים' (Bukimi Kun). בעוד שבריטניה שמרה על השם האמריקני, באוסטרליה ובניו זילנד הם נקראו 'כנופיית הזבל' (The Garbage Gang). השמות של הדמויות הותאמו גם הם לשפת המקום ולעולמם התרבותי של הילדים בכל מקום ומקום. יש לציין שלא מדובר בתרגומים ישירים של הגרסה המקורית אלא ביצירה של גרסאות מקוריות מקומיות (אויקוטיפים) אשר פיתחו הזכיינים בסיוע פרסומאים ורעיונאים ששלטו בשפת הילדים. ״חבורת הזבל״
-
חבורת הזבל הישראלית
הגרסה הישראלית של חבורת הזבל קשורה קשר ישיר לאחד והיחיד - ישראל שטרן. כבר בתחילת שנות השלושים שלו, שטרן הספיק לרכוש ניסיון רב בשיווק משחקי ילדים כדוגמת 'לאקי בר־מזל', 'צוות לעניין', 'כנופיית המוטרפים', 'המוטרפים', 'הזרבובים', 'פוגים', 'פליקים' ועוד רבים אחרים. לאחר שחבר שגר בקונטיקט שבארה"ב סיפר לו על התופעה האמריקאית, ואפילו שלח לו כמה דוגמאות בדואר, שטרן הבין מיד את הפוטנציאל של חבורת הזבל בשוק הישראלי והחליט להביא לעשות לחבורת הזבל עליה! באותם הימים ישראל שטרן היה שותף בחברת פרסום אריאלי, והיו לו יחסים מעולים עם הבעלים - אמנון אריאלי. אך זה לא הספיק, הוא היה צריך לשכנע את כל הקודקודים בחברה שחבורת הזבל תהיה הלהיט הבא, ובעיקר שהיא תכניס הרבה כסף לחברה. הוא כמובן הצליח! מהר מאוד הוא הקים יחד עם אמנון את חברת 'שיווק אגרסיבי'. אך היו עוד מכשולים בדרך. לדוגמה, השגת הזיכיון לחבורת הזבל לא הייתה מובנת מאליו, בעיקר משום שחברת 'עלית' הייתה המפיץ הבלעדי של חברת 'Topps' בישראל, והמוצר המזוהה ביותר היה מותג המסטיקים 'בזוקה'. ואולם, לאחר שישראל שטרן שנפגש עם סמנכ"ל השיווק של 'עלית' דאז שמעון פרנקל, הסכימה החברה לוותר באופן רשמי וללא פיצוי על הפצת 'חבורת הזבל' בישראל, ככל הנראה משום שלא הייתה מעוניינת להיות מזוהה עם התוכן הפרובוקטיבי. ישראל שטרן תכנן הכל. הוא זה שבחר את הקלפים שיופיעו בגרסה הישראלית, הוא זה שעיצב את האלבומים, והוא זה בנה את הקמפיין לפרטי פרטים. הוא גם זה שהביא את ציפורה (ציפי) רוזנשר־דולן אשר הייתה באותם הימים הרעיונאית הראשית בפרסום 'אריאלי' כדי שתהיה אחראית על תהליך הלשוני של הפיכת חבורת הזבל מהשפה האנגלית לעברית. משימתה העיקרית הייתה להתאים את שמות הדמויות האמריקניות למציאות של ילדי ישראל. היא התבקשה גם לכתוב את התוכן של אלבומי המדבקות על פי מתווה מדוקדק שפיתח ישראל שטרן, ולכלול בו בין היתר בדיחות וחידות לשוניות, אתגרים, 'עתידות', תעודות שימושיות, רישיונות, פתגמי הבל ועוד. ביום שלישי ה־1 בספטמבר 1987, זמן קצר לאחר שהושלמה יצירת גרסה העברית, החל קמפיין השיווק של 'חבורת הזבל' בישראל. מאות פרסומות הופצו בעיתוני הילדים והנוער ' ֻכּלנו: שבועון צעיר', 'משהו: מגזין צעיר' ו'צ'ופר: עיתון גדול לילדים'. במקביל חולקו מחוץ לבתי ספר מדבקות ואלבומים לילדים שנחשבו 'משפיענים', והם למעשה ביססו את המותג והפיצו את הבשורה מפה לאוזן בקרב חבריהם לכיתה. הפצת שלוש הסדרות של 'חבורת הזבל' בישראל תוזמנה בהתאם ללוח השנה העברי: הסדרה הראשונה יצאה בסמוך לחגי תשרי, השנייה בחג החנוכה, והשלישית בין בחג הפסח. עד סיום שנת הלימודים תשמ"ח הסתיים קמפיין השיווק. במהלך חודשי ההפצה נמכרו בישראל כ-17,500,000 מעטפות. נתוני מכירות אלה יוצאי דופן בעיקר מפני ששוק הילדים בשנת 1987 מנה כ־700,000 נפש, כלומר לכל ילד וילדה בישראל נמכרו בממוצע כעשרים וחמש מעטפות
באתר פיזרנו עוד מלא עובדות חסרי שימוש שניתן ללמוד מהם כמו:
- חבורת הזבל באומנות
- אלבומים ומצרים נוספים שיצאו בהשפעת חבורת הזבל
- איזה פרסים חילקו
- מי הוציא את חבורת הזבל בישראל שנה לפני בשנת 1987 וללא רשות מ- TOOPS.
- חבורת הזבל בתור מטבע לשון.
ומי שלא שבע ורוצה ללמוד עוד על חבורת הזבל ניתן להיכנס
למאחורי הקלעים של חבורת הזבל פה באתר
ושם יש רעיונות אם אנשים שהביאו לארץ את חבורת הזבל ( כגון ישראל שטרן ועוד )
ועל כול ההרפתקאות המטורפות שעברו
מסתבר שזה לא היה פשוט כלל ....